5 alternatieven voor uurtje-factuurtje
Gepost op 05-03-2024Je werkt hard, misschien wel harder dan ooit, maar je omzet groeit niet mee. De belangrijkste oorzaak? Het traditionele uurtje-factuurtje-model.
Zeker als je net begint, is er niks mis met een uurtarief
Als starter ben je nog aan het leren en het is lastig om in te schatten hoelang je over een project zal doen. Een uurtarief helpt om te voorkomen dat je een verkeerde inschatting maakt van een project, zodat je geen risico’s loopt. Met de behendigheid van een ervaren taxichauffeur zet je de meter aan en zodra het project klaar is, reken je af. Factuurtje sturen, klaar.
Maar een uurtarief straft ervaring
Zodra je meer ervaring krijgt, gaat een uurtarief tegen je werken. Je wordt efficiënter en je doet minder lang over je taken. En dan ontstaat er ineens een gekke situatie:
- Hoe beter je wordt, hoe minder je verdient
- Het duurt een uur, om een uur werk te leveren
- Je kan niet meer verdienen, zonder harder te werken
Natuurlijk kun je je uurtarief verhogen, maar daar zit wel een marktconforme grens aan. En je kunt ook steeds meer uren gaan draaien. Maar daar zit weer een menselijke grens aan. Werken met een uurtarief voelt alsof je stuk gaat op de loopband in de sportschool. Je rent je rot, maar je gaat nergens naartoe. Uurtje-factuurtje is een lineair model dat niet of nauwelijks schaalt.
Je bent geen verzameling uren
Een uurtarief hanteren betekent dat je tijd verkoopt. Maar je bent geen verzameling uren. Je bent de som van je ervaringen. Een unieke cocktail van al je kennis, ervaring, vaardigheden, talenten en persoonlijkheid. Dát is wat jou onderscheidt van de concurrentie. Niet hoeveel uren je in een werkweek kunt proppen, of hoelang je over een project doet.
Gelukkig zijn er alternatieven voor uurtje-factuurtje
Uurtje-factuurtje is nog steeds het meest gebruikte model, ontdekte ik tijdens een onderzoekje onder creatieve zzp’ers dat ik onlangs deed. En dat is niet zo gek, want het voelt veilig en vertrouwd. Je weet dat je betaald krijgt voor de tijd die je in een project stopt. En dus zijn veel zzp’ers bezig met uren maken, zonder andere modellen te overwegen. Maar er zijn wél alternatieven, zoals:
Alternatieven
- Projectprijzen
- Abonnementen
- Resultaatgerichte prijzen
- Producten
- Royalty’s en licenties
1. Projectprijzen
Werken met een uurtarief is onvoorspelbaar voor je klant. Hoeveel uren ga je precies maken? En waarom duurt dat zo lang?
Oplossing: Bepaal vooraf een vaste prijs voor een afgekaderd project.
Voorbeeld: Als grafisch ontwerper bied je een pakket aan voor het ontwerp van een visuele identiteit, inclusief logo, visitekaartjes en briefpapier. Dit geeft de klant helderheid over de investering en het schept duidelijke verwachtingen van het eindproduct.
2. Abonnementen
Als je vaker voor dezelfde klant werkt, is het bijhouden van je uren best een gedoe.
Oplossing: Bied een maandelijks abonnement aan voor het leveren van je diensten.
Voorbeeld: Als fotograaf bied je maandelijkse abonnementen aan voor klanten die regelmatig behoefte hebben aan professionele fotografie voor hun marketingmateriaal. Klanten betalen een vast bedrag per maand of jaar voor een bepaald aantal fotoshoots.
3. Producten
Als creatieve makers zijn we vaak het wiel opnieuw aan het uitvinden. Voor elke opdracht of klant bedenken we iets nieuws. Maar soms is een oplossing voor meerdere klanten handig.
Oplossing: Maak fysieke of digitale producten die je vaker kunt verkopen zoals sjablonen, boeken, workshops, cursussen of merchandise.
Voorbeeld: Als illustrator lanceer je een webshop waar je jouw digitale illustraties verkoopt als downloadbare prints. Klanten betalen voor het downloaden van de illustratie en kunnen deze afdrukken en gebruiken voor het versieren van hun huis of het maken van ansichtkaarten.
4. Resultaatgerichte prijzen
Je klant wil geen uren, woorden, websites, foto’s, video’s of illustraties. Ze willen geen onderdelen, maar voordelen. Resultaten.
Oplossing: Reken een vergoeding op basis van geleverde waarde of resultaat, zoals een percentage van de omzet of aantal leads.
Voorbeeld: Als copywriter bied je een dienst aan waarbij je een percentage van de gegenereerde leads of verkopen ontvangt. Stel dat de salespagina van je klant leidt tot een bepaald aantal conversies, dan ontvang jij een vooraf afgesproken percentage van de resulterende omzet als vergoeding.
5. Royalty’s en licenties
Je hebt iets briljants bedacht voor een klant en het gaat gierend viraal. De omzet stroomt binnen bij je klant, maar jij hebt alleen je uren gerekend. Voelt toch niet helemaal lekker.
Oplossing: Laat klanten betalen voor het gebruik of de verkoop van jouw creaties.
Voorbeeld: Als muziekproducent maak je originele tracks en je biedt deze aan voor licentiegebruik in films, reclames en videoprojecten. Filmmakers en reclamebureaus betalen een licentievergoeding op basis van het gebruik en de omvang van het project.
Tijd om te experimenteren met een nieuw prijsmodel!
Oké, je bent eigenlijk wel klaar met uurtje-factuurtje en je wilt gaan experimenteren met een ander prijsmodel. Maar hoe pak je dat aan?
Volg deze stappen:
- Pleur al je horloges, klokken en timetracking software weg.
- Bedenk welk alternatief prijsmodel het beste bij jou zou passen.
- Schrijf op welk resultaat je belooft, wat het oplevert en wat de investering is.
- Test het nieuwe model geleidelijk: één klant per keer. Het liefst een nieuwe.
- Evalueer de resultaten en pas je aanpak waar nodig aan.
Succes!
Frank heeft tien jaar ervaring als zelfstandig communicatieadviseur en -vormgever. Nu coacht hij creatieve zzp’ers die durven kiezen. Je gaat via Mooiedingenmakers vast nog meer van ‘m horen. Volg hem op LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/frankbruin/