Case: een miljoen keer #dankjewelvoor2020
Gepost op 18-02-2021De vraag
Hoe kunnen we aan jonge Leeuwarders een positief geluid laten horen en ervoor zorgen dat meer mensen tijdens de jaarwisseling binnen blijven?
Het jaar 2020 is voor altijd gekleurd door Corona. De lockdown die ook tijdens de jaarwisseling van kracht was, en natuurlijk het vuurwerkverbod, voorspelden niet veel goeds. In Leeuwarden gaat het tijdens oudejaarsnacht, tegen de landelijke trend in, al jaren goed. En dit jaar was het ook niet makkelijk, dus een positief tegengeluid is wel op z’n plaats.
Ons antwoord
Leeuwarders doen het eigenlijk best goed, dus. Sterker: de laatste jaren is de jaarwisseling rustiger verlopen dan een gemiddelde vrijdagavond. Die boodschap hebben we vertaald naar: #dankjewelvoor2020. Goed gedaan, we gaan jullie bedanken!
De campagne
Het bedankje was opgebouwd uit verschillende delen. De lokale horeca betrokken we om hun achterban te bedanken voor hun steun in dit lastige jaar. Een belangrijk onderdeel was onze grootschalige postercampagne in de stad, die ruim twee weken te zien was. Ruim veertig influencers bedankten desgevraagd hun volgers voor 2020 en bereikten honderdduizenden mensen. De content-machine van Suksawat en Neushoorn draaide niet alleen op hun eigen kanalen op volle toeren, maar leverde ook content aan festivals, podia, sportclubs die allen hun eigen achterban bedankte. Alle uitingen leidde naar de tijdelijke website dankjewelvoor2020.nl.
Daar vonden de enige twee live streaming events van het land plaats: GROOTS:2021, met dj’s van de Leeuwarder nachthoreca die een enorm feest bouwden en het avondvullende programma van De Grote #dankjewelvoor2020 Aftelshow.
Aan de campagne werkten zo’n 25 Leeuwarder/ Friese makers mee. Daarnaast werden ook bijna dertig lokale artiesten betrokken bij het programma en werden verder alle leveranciers lokaal ingehuurd. Belangrijke partners waren verder onder meer Cambuur, Tryater, de (hoge)scholen, Leeuwarden Student City, Flyershop, Spam Promotions, diverse festivals en podia en sportverenigingen.
Het resultaat
De boodschap #dankjewelvoor2020 telde tenminste een miljoen meetbare weergaven. De beide streams werden tijdens Oudejaarsnacht door zo’n 16.500 mensen bekeken, voor het overgrote deel uit Leeuwarden.
Aan gemeente Leeuwarden, Suksawat (RIP) en Neushoorn, alle mensen die hebben meegewerkt, alle partners en leveranciers die zijn aangehaakt, iedereen die verder nog heeft meegewerkt, burgemeester Buma voor zijn masked singer reveal en dansskills en de Leeuwarder horeca: dank je wel voor #dankjewelvoor2020.