image
 

Dit doet de inflatie met jouw uurprijs

Gepost op 24-11-2022

Laten we iets verder kijken voor het lange antwoord. Want eigenlijk moet je ieder jaar even goed naar je uurtarief kijken. Je bent immers weer twaalf maanden verder en daarmee twaalf maanden beter, effectiever en slimmer in wat je doet. Daar mag je wat voor vragen. Helemaal nu de wereld zo ontzettend gezellig is.

Ondanks alle waarschuwingen polariseren we lekker door, wankelt het vertrouwen in de democratie, neemt de politiek onverdedigbare besluiten waarvan ze de gevolgen weglacht, is de zorg niet meer vanzelfsprekend, betaal je je het schompes aan Vattenfall die de verantwoordelijkheid daarvoor afschuift op de idioterie van Poetin en dan zijn er nog zat onderwerpen om deze alinea mee te vullen. Dat doen we niet, want het gaat er even om dat deze dingen er allemaal voor zorgen dat alle shit spectaculair veel duurder wordt.

Jouw uren dus ook. Want je gaat meer, veel meer betalen voor je energie, je eten en eigenlijk alles. Maar je gaat niet meer uren werken, als het even kan. Dus houd je aan het einde van de maand steeds minder geld over en als je niet uitkijkt gaat het je zelfs geld kosten. Voor mensen in loondienst pakt een vakbond dit op. Een FNV vraagt momenteel bijvoorbeeld om een verhoging van alle CAO’s met 14,3 procent. Als zelfstandigen moeten we dat zelf doen. Toch voelt het wat ongemakkelijk om die kosten dan maar door te schuiven naar je opdrachtgever.

Neem indexatie op in je voorwaarden
“Allereerst is het belangrijk dat je of in je contract, of in je Algemene Voorwaarden opneemt dat je periodiek je prijzen verhoogt,” zegt Peter van den Bunder van de Kunstenbond. “De huidige inflatie is daarbij een onvoorziene omstandigheid, die ook een goede reden is om te verhogen. Maar of je dat direct kunt doorzetten naar je opdrachtgever, hangt heel erg af van de situatie.”

Bij lopende contracten of bij langlopende opdrachten is het bijvoorbeeld lastig. Vandaar ook die jaarlijkse indexatie in je voorwaarden. “Aan de andere kant krijgen overheden en instellingen die gesubsidieerd zijn compensatie voor de stijgende loonkosten. In dat geval kun je voorstellen dat wel bijna één-op-één door te berekenen. De vraag is dan ook met hoeveel de budgetten van je opdrachtgever zijn gestegen.”

“Het blijft een beetje zoeken als je er een vast getal aan wilt hangen,” geeft de belangenbehartiger toe. “CAO’s zijn dan een goede referentie. Daarbij gaan de minimumlonen per 1 januari stijgen met 10,15%, dat kun je ook meenemen. Als je dan ook kijkt naar het loonindexcijfer van het CBS en, heel generiek, de inflatie als uitgangspunt neemt, kom je een heel eind”

Pak dit onderwerp collectief  aan
Thijs Lijster met zijn ‘Verenigt u!’, best wel een inspiratie voor Mooiedingenmakers, ziet in de huidige situatie vergelijkingen met die van de startende zzp’er. “Mensen zijn geneigd om hun prijzen niet te verhogen uit angst werk mis te lopen,” zegt de cultuurfilosoof. “Ze zijn bang hun concurrentiepositie te verliezen. Daarmee kom je in een race to the bottom, terwijl je in deze sector al dikwijls voor bijna niks werkt. Juist dat maakt je kwetsbaar.”

Hierin ligt volgens Lijster een rol voor het collectief. “Je moet dit gemeenschappelijk oplossen. Bijvoorbeeld door een statement op te stellen waarin je duidelijk maakt hoe en waarom je meer geld vraagt dan voorheen. Als een maker daar naar kan verwijzen, schep je misschien meer begrip en is het voor een opdrachtgever ook minder willekeurig.” Dat makers buiten dat netwerk daar dan onder kunnen gaan zitten, maakt niet uit. “Dat kon voorheen ook al.”

Het is dus niet gek om die extra kosten te verwerken in je uurprijs. Het helpt wel ontzettend wanneer je zoiets niet in je uppie doet. Dat moet je ook helemaal niet willen, want die andere maker, of het nou een fotograaf, vormgever of programmeur is, zit met hetzelfde probleem.

Wij, (mogelijk)makers van mooie dingen, zitten allemaal met dit inflatiemonster. Daar moeten we wat mee. Daarom hebben we onderstaand statement opgesteld (hier in .PDF), die jij ook kunt gebruiken om naar je opdrachtgevers te sturen:

 

Beste opdrachtgever,

Omdat alles in de wereld duurder wordt, ben ik genoodzaakt mijn prijzen te verhogen. Ik snap dat dit vervelend is, maar ik reken ook op uw begrip voor dit besluit.

Als zelfstandige maker kijk ik regelmatig naar mijn uurprijzen en verhoud deze met de ontwikkeling van mijn vaardigheden, wat mijn collega’s rekenen en de huidige stand van zaken in de maatschappij en economie. Momenteel betekent dat onder meer dat we te maken hebben met een enorme inflatie. 

Hierdoor stijgen mijn kosten, waardoor ik per 1 december 2022 mijn prijzen aanpas. Parallel met de inflatie corrigeer ik deze met in ieder geval 10%. Dit getal is, naast de inflatie, ook gebaseerd op de minimumlonen, het loonindexcijfer en vergelijkbare CAO’s.

Deze wijziging voer ik door samen met Mooiedingenmakers en als zodanig met meer dan tweehonderd andere zelfstandige makers in Noord-Nederland. Met z’n allen staan we achter deze beslissing, die ervoor zorgt dat we de mooiste dingen kunnen blijven maken.

Met vriendelijke groet,

Iedereen van Mooiedingenmakers