Dit zijn de resultaten van de MDM-focussessie voor de toekomst
Gepost op 04-06-2024Waar moet het toch heen met Mooiedingenmakers? Ja, samen naar de top, natuurlijk! Om te bepalen hoe we dat de komende tijd gaan doen, organiseerden we een aantal focussessies. Dit leverde interessante inzichten op, welke ons er weer toe aanzetten om spannende maar vast ook erg nuttige keuzes te maken.
Door Koen en Henk.
Waarom doen we dit ook alweer? Nou, we zijn een groeiende club en waar we begonnen als een stel enthousiaste idealisten in Groningen, Leeuwarden en Drenthe, zijn we nu gewoon wel de grootste club aan creatieven in het Noorden. Die club gaat voor lokale inhuur en duurzaam ondernemerschap. Zaken die ertoe bijdragen dat we samen van het noorden de meest creatieve regio van Nederland maken. We kunnen je niet genoeg bedanken dat je onderdeel bent van die ambitie.
Maar we willen meer. Dat onze droom geen incident is, bijvoorbeeld. Dat deze te gekke club vol makers van mooie dingen weerbaar is, tegen een stootje kan en steeds sterker is. Wij geloven dat we daarvoor veel meer gebruik moeten maken van de capaciteit in Mooiedingenmakers. Dit is hoe we dat voor ons zien.
Stap 1 – Meer Leuke Dingen
De focussessies maakten één ding heel erg duidelijk. We willen meer leuke dingen. Collega’s bezoeken, workations, kamperen op toffe plekken, dat werk. Alsof je bij de scouting zit, maar dan met minder medailles en meer creativiteit. Of wat dacht je van het MDM-festival? Een event waarop we alle saaie dingen van ons werk, zoals boekhouden en verzekeren, in een dag combineren met muziek en een dijk van een spreker? Klinkt goed? Is het ook, dus let’s go!
Stap 2 – De Leden Bepalen
Die leuke dingen gaan we niet zelf organiseren. Dat gaan jullie doen. Vanaf zo snel mogelijk starten we met de Leukedingencommissie, waarvoor je je nu kunt aanmelden. Deze commissie geldt als een pilot voor hoe we Mooiedingenmakers in willen richten. Denk aan een commissie voor ledenwerving, kennis, evenementen en wat al niet.
Hiervoor maken we gebruik van elementen uit Deep Democracy en Sociocratie, zodat we snel, helder en effectief aan de slag gaan. In het beste geval is zo’n commissie dan ook zelfsturend, heeft ze een eigen budget, mandaat en staat er een vergoeding tegenover. Natuurlijk hebben we geen flauw idee hoe dat moet. Daarom beginnen we ook met een pilot, zodat we uit kunnen proberen hoe dat werkt. Later hoor je hier meer over.
Stap 3 – Een Beter Platform
Onze website is te gek. De vormgeving is awesome en je kunt zelf je profiel aanpassen en alles. Maar, het is ook een hele hoop niet. Soepel, bijvoorbeeld. Of een handige plek voor alle resources die we bieden. Dat willen we anders. We willen een digitale omgeving waar je als lid snel vind wat je zoekt. Die kortingscode op je openbaar vervoer? Bam, één klik en je bent er. Hoe zat het ook alweer met de AOV? Floep, daar zie je alle kennis erover. Contact met een van onze zakelijke partners? No worries, klikkerdeklik, geregeld!
Dat is een heel vet plan, maar zoals dat gaat, dit vette plan heeft geld nodig. Het schijnt dat daarvoor potjes zijn en we gaan bezig met hoe we dat kunnen vinden. Of misschien richten we daar ook wel een commissie voor op, zodat we ook hierin gebruik maken van the wisdom of the crowd. E.T.A. van deze vernieuwing zal ergens 2025 zijn en we houden je op de hoogte van de vorderingen.
Stap 4 – Het Grote MDM Spaarsysteem
Ken je die grote glazen weckpot nog, die bij je moeder in de keuken staat en vol zit met uitgeknipte coupons van Douwe Egberts? Nou, dat willen wij ook! Maar dan met Mooiedingenmakers-zegels. Tijdens de brainstorm opperde iemand dit idee en hoewel het begon als een gekkigheidje, ontstond er toch best wel veel liefde voor. Stel dat je voor elk MDM-gerelateerd dingetje punten krijgt. Aanwezig op een MDMA-sessie? 500 punten! Je profiel aanpassen? 1000 punten! Een nieuw lid aandragen? 2.000 punten!
Met die door hard werken verdiende spaarpunten moet je ook wat kunnen. Dat vogelen we nog wel uit. Misschien krijg je bij 1.000 punten wel een persoonlijk kaartje, bij 10.000 punten korting op je lidmaatschap en bij 7.000 punten een gouden profielpagina. Weten wij veel. Terug naar Stap 1 van deze blog zorgen we ervoor dat het vooral leuk is. En dat het een plekje krijgt in het nieuwe platform.
Conclusie
Oké, dus de komende tijd gaan er wel wat dingen veranderen voor jouw cluppie. Hiervan zijn de commissies de meest invloedrijke, want daarin komt de club meer in handen van de club. Van jou dus. Zoals ze bij de Mini Playbackshow al heel passend zeiden, “dat is spannend, maar ook wel fijn.”
We beginnen op korte termijn met de LeukeDingenCommissie. Daarvoor zoeken we een clubje van een persoontje of vier, vijf, die iets leuks gaan organiseren voor de leden. Zin in? Aanmelden dan! Je mag zelf bepalen wat we gaan doen, wat het moet kosten en alles. Wij helpen je natuurlijk met alle wat je nodig hebt, maar jij/jullie zijn in de lead. Voor nu zetten we daar een gratis lidmaatschap tegenover. Wie weet wat het in de toekomst is, ook dat willen we samen ontdekken.
Tweede Conclusie
Weet je, wij zijn echt superblij met deze uitkomsten. Al met al zijn we nog een jonge club en deze veranderingen maken ons meer wendbaar en minder afhankelijk van ons(Koen en Henk). We denken dat we op deze manier ook gaan groeien en meer leden betekent simpelweg meer mogelijkheden, meer impact en meer invloed. Daar zien we echt naar uit en we hopen dat je met ons mee blijft ontwikkelen, zodat we samen met elkaar van het noorden de beste plek voor zelfstandige creatieven in heel het land maken!