Hoe zit het met de beschikbaarheid van en kansen voor jonge marketeers, producenten en projectmanagers in het Noorden?
Gepost op 10-10-2024Mogelijkmakers, zoals projectmanagers, marketeers en producenten zijn in de Noordelijke cultuursector van onschatbare waarde. Zonder een goede marketeer verkoopt een festival immers niet genoeg kaartjes, en zonder vaardige planners en managers komen artistieke projecten niet lekker van de grond. Oftewel, als er te weinig ondersteunende makers zijn dan belemmert dit de groei van creatieve projecten in de regio. Geluiden uit het veld suggereren dat zo’n tekort er ook daadwerkelijk is. Maar is dat echt zo? Help ons dit te onderzoeken door onze enquete in te vullen!
Hoe zit het met de beschikbaarheid en (kansen op) doorontwikkeling van young professionals in de Noordelijke creatieve en culturele sector? Vul deze enquete in als je een beginnende (mogelijk)maker bent, of al langer een freelance professional bent, of van een culturele organisatie/ opdrachtgever bent uit Groningen, Friesland of Drenthe.
Waarom onderzoeken we dit?
Die ‘geluiden uit het veld’ komen van onder andere Bente Hout, Sita Rawie en Annemarie Lindeboom. Als marketeer, projectmanager en creatief producent worden zij vaak overvraagd, en doorverwijzen naar andere, beschikbare opdrachtnemers is wel eens ingewikkeld: ze zijn er niet of nauwelijks. Ook Mooiedingenmakers herkent zich als matchmaker voor veel opdrachtgevers hier wel in. Daarom is het initiatief ontstaan om een talentontwikkelingstraject te starten: TOM – talentontwikkeling ondersteunde makers, met als doel om nieuwe makers op te leiden en hen klaar te stomen voor deze functies binnen de cultuursector.
Het project richt zich in deze eerste idee-fase op het vinden en opleiden talenten uit de noordelijke provincies, met een focus op cultuurmarketing, projectmanagement en creatief producentschap. Gedurende dit traject worden de deelnemers gekoppeld aan opdrachtgevers in de cultuursector, zodat zij (ook) praktijkervaring opdoen en hun netwerk uitbreiden.
Voordat we zomaar starten met het project, wordt in overleg en in opdracht van We the North de boel eerst onderzocht. Zo onderzoeken we welke bestaande trajecten er al zijn en hoe we daarbij kunnen aansluiten of mee kunnen samenwerken, hoe het met de vraag naar deze makers zit en meer. Op basis van dit onderzoek besluiten we of een vervolg ook echt nodig is, en hoe dat er dan uit moet zien.