image
 

Met Probleemoplossers lossen creatieven betaald problemen op

Gepost op 08-03-2021

Mensen na laten denken over klimaatadaptatie. Zorgen dat kinderen hun handen wassen. Het steunen van ondernemers in crisistijd. Het zijn vraagstukken die vaak worden beantwoord op dezelfde manier: een spotje op de radio, een postercampagne door de stad en een filmpje op een nieuwe website dat veertig keer wordt bekeken. Eenmalige oplossingen met een relatief hoog kostenplaatje, dat steeds door dezelfde bureaus wordt gedaan. Maar dat hoeft niet zo te gaan, want de creativiteit voor meer duurzame, leukere of effectievere oplossingen is met de Probleemoplossers goed te organiseren.
Probleemoplossers 
Een organisatie of overheid kan een probleem in ons netwerk van een paar honderd makers van mooie dingen gooien. Met een open call stellen we een team van vijf creatievelingen samen: de probleemoplossers. Met een procesbegeleider gaan we brainstormen en de uitkomsten hiervan worden door twee makers uitgewerkt in een passende presentatievorm en prototype. Het is dan aan de probleemeigenaar om deze oplossing ook daadwerkelijk op te pakken. Alle creatieven worden voor hun inzet betaald.

Het is belangrijk dat de creatieve industrie vaker aan tafel zit voor het oplossen van maatschappelijke vraagstukken, in plaats van ingevlogen te worden als er al een oplossing is bedacht.
~ Madelon de Vries, adviseur Economische Zaken bij Gemeente Groningen

Gemeente Groningen is de leverancier van de eerste drie problemen. ‘Ik vind het belangrijk dat de creatieve industrie vaker aan tafel zit voor het oplossen van maatschappelijke vraagstukken in plaats van ingevlogen te worden als er al een oplossing bedacht is,’ vertelt Madelon de Vries van gemeente Groningen. ‘De pilot Probleemoplossers is hier een mooi voorbeeld van, we gaan gewoon aan de slag, samen met de sector, kijken hoe het werkt en zien hoe we hierna meer organisaties kunnen enthousiasmeren voor dit initiatief. Bovendien past het perfect bij waar we bij Economische Zaken voor staan: het versterken van het ecosysteem en het vergroten van kans op werkgelegenheid.’
Voor makers 
Wil je hier nou aan meewerken, hou dan onze kanalen in de gaten voor de open calls. Heb je hier nou ideeën over, kom maar op! We zitten echt in de fase waarin we dit concept uitwerken tot een duurzaam en aantrekkelijk onderdeel van Mooiedingenmakers, dus alle feedback is welkom.
Voor mensen met een probleem 
Vind je het meteen al een goed idee en wil je De Probleemoplossers inschakelen voor jouw vraagstuk? Mail of bel ons dan gerust.