image
 

Mijlpaal: vijftig leden voor Mooiedingenmakers

Gepost op 25-05-2020

Het zit zo: in ’t Twaspan, Buitenpost (het treinologische middelpunt tussen Leeuwarden en Groningen) vond op 27 februari onze eerste verjaardag plaats. Toen lanceerden we met veel zenuwen, kaas en bier het lidmaatschap. Het doel: ons als creatieven verenigen zodat we gezamenlijk kunnen werken aan een sterkere industrie. Dan dromen we hardop van een creatieve braingain in plaats van de huidige braindrain, en werken we hands on aan ondersteuning en professionele ontwikkeling van de zelfstandigen uit de sector. En, misschien nog wel het belangrijkste: zodra het weer mag en kan gaan we bier (of iets anders) drinken zodat we elkaar en elkaars verhalen, kennis en netwerk kunnen ontmoeten.

Iets concreter: leden betalen een tientje per maand. Daarvoor organiseren we nu even geen fysieke events, maar online flitswebinars. Zodra het weer kan, programmeren we in Groningen, Friesland en Drenthe mooie events om bij te zijn: inspiratie- en kennissessies en netwerkmeetups. Leden krijgen ook gratis zakelijke adviesuren (AOV, broodfonds, boekhouding, etc), goedkopere deals bij derden voor bijvoorbeeld boekhouding, een goed vindbare webpagina, korting op events van derden. En natuurlijk regelen we dat leden met specifieke vragen altijd zo snel mogelijk bij de juiste persoon aan tafel zit. Tot slot krijgen alle leden een eigen profiel op deze website.

Naast het lidmaatschap doet Mooiedingenmakers ook aan matchmaking. Daarbij is nadrukkelijk het doel om zo lokaal mogelijk de juiste persoon of personen te vinden voor een klus. Advies, gevraagd of ongevraagd, krijgen opdrachtgevers er vaak gratis bij. Zo zorgen we dat er minder vaak inhuur van buitenaf plaatsvindt, en hebben lokale creatieven meer (kans op) werk.

image


Waarom we dit doen? 
Omdat we hebben geleerd dat ondernemerschap voor veel makers een issue is. Zaken als belastingen, pensioenopbouw, verzekeringen worden vaak onduidelijk en duur gevonden, met als gevolg dat deze zaken vaak slecht of niet worden geregeld. Ook blijkt ook dat veel freelancers niet goed weten hoe zij een gezond uurtarief moeten bepalen, en dat ze weinig inzicht hebben in financiën in het algemeen. Dat maakt de sector ook een makkelijke en dus veelgepakte prooi voor financiële onderwaardering. In 2019 lieten we door zo’n tachtig creatieve zelfstandigen een enquete invullen, met bevestigende en zorgwekkende resultaten, onder andere dat 94% geen arbeidsongeschiktheidsverzekering of broodfonds heeft, ruim 75% behoefte heeft aan zakelijk advies over bijvoorbeeld uurtarieven en kennissessies, dat 70% geen pensioen opbouwt en dat meer dan de helft niet of niet goed genoeg weet hoe boekhouding of belasting werkt.

Daarnaast zien we een discrepantie tussen vraag en aanbod. Opdrachtgevers huren nog te vaak creatieven uit andere regio’s voor opdrachten die ook lokaal kunnen worden uitbesteed. Lokale creatieven voelen zich vaker dan nodig gedwongen om te vertrekken wegens gebrek aan, of kansen op werk. Daarbij zien we ook dat veel creatieven moeite hebben om zichzelf in het vizier van potentiële opdrachtgevers te krijgen.

Ook Mooiedingenmaker worden? Dat is goed voor de creatieve industrie én voor jezelf. Ziehier en tot snel!