YOLO

Artikel

Hoe werkt de kwartaalaangifte?





Kwartaalaangifte 101

    • Je surft naar Mijn Belastingdienst Zakelijk.
    • Je logt in met je DigiD.
    • Je klikt op ’omzetbelasting’. Als het goed is zie je daar dat er een aangifte open staat, deze kun je invullen door op ‘starten’ te klikken.
    • Je controleert je gegevens en daarna is de eerste vraag of je ‘’iets aan te geven hebt in dit tijdvak’’.

Ja ja, en dan begint het! Lees verder voor je snelcursus btw-aangifte doen!

Wat is btw en wat doe ik er mee?

Btw staat voor ‘belasting toegevoegde waarde’, dat klinkt aardig saai. Het is een afkorting voor de belasting die je betaalt over de gemaakte omzet. Oftewel: meestal moet jij geld dokken. Sad. De btw-aangifte kan ingewikkeld lijken, maar de basis is eigenlijk vrij simpel. In een kwartaal maak je, als het goed is, omzet en kosten. Over de omzet die je maakt moet btw berekend worden. Deze btw noteer je apart op je facturen, je rekent namelijk btw over het bedrag dat je hebt verdient. Het factuurbedrag, dus inclusief de btw, ontvang je op je rekening.

Vaak maak je als zelfstandig ondernemer ook kosten. Je koopt bijvoorbeeld spullen voor je kantoor, of een nieuwe laptop om je werk op te doen. Wanneer je dit koopt, is er btw berekend in het bedrag dat je moet betalen. Als consument betaal je die btw standaard, maar als zelfstandig ondernemer kun je de btw terugkrijgen. Say what?! Minder betalen voor je zakelijke spullen? Oh yes! Kortom: bij de kosten die je maakt ontvang je geen btw, maar je betaalt het. Je mag de betaalde btw verrekenen met je ontvangen btw. Wat er dan overblijft, dit kan een positief of negatief bedrag zijn, krijg je terug of moet je bijbetalen. Deze betaalde btw bedrag noteer je onder ‘voorbelasting’ bij de kwartaalaangifte. Voorbelasting is dus de btw over producten die je koopt vanuit je bedrijf, voor je bedrijf.

Om de kwartaalaangifte te doen, heb je een aantal dingen nodig. Wanneer je je hebt ingeschreven bij de Kvk, ontvang je twee brieven per post. In de eerste brief vind je je omzetbelastingnummer. Dit nummer heb je alleen nodig voor de communicatie met de Belastingdienst. In de tweede brief vind je je btw-identificatienummer. Dit nummer gebruik je ook op je facturen en je offertes. Wellicht wat ouderwets, die brieven, maar je hebt ze dus wel even nodig en bewaar ze daarom ook goed!

En wat nou als ik geen omzet maak?

Kan! Komt wel eens voor. Betekent dat dan dat je geen aangifte hoeft te doen? Nee, dat betekent het niet! Je moet namelijk ALTIJD aangifte doen, ook wanneer je geen omzet maakt. En nu gaan we even streng zijn, want wanneer je geen aangifte doet, kun je dus boetes krijgen. NAAR! De eerste vraag na het controleren van je gegevens bij het doen van de aangifte is of je iets aan te geven hebt voor het afgelopen kwartaal. Jij hebt geen omzet of kosten gemaakt, dus je hebt niets aan te geven. Dan klik je dus op ‘nee’. En klaar is Kees. Dit noem je trouwens een 0-aangifte.Soms maak je wel kosten, en kun je de btw terugvragen. Deze betaalde btw noteer je onder ‘voorbelasting’.

En eh, wanneer moet ik dan die btw-aangifte gedaan hebben?

Die data staat vast, fijn! Zet ze ook alvast in je agenda, dan vergeet je het niet. Dit zijn ze:

    • 4e kwartaal (van het voorgaande jaar): 31 januari.
    • 1e kwartaal: 30 april.
    • 2e kwartaal: 31 juli.
    • 3e kwartaal: 31 oktober.
    • 4e kwartaal: 31 januari, in het nieuwe jaar.

Niet iedereen hoeft trouwens btw af te dragen. Als je in aanmerking komt voor de kleineondernemersregeling (KOR), krijg je een vrijstelling. Meer weten? Lees er hier meer over.

TERUG NAAR DE TIJDLIJN