YOLO

Artikel

Hoe maak ik een offerte?





Een offerte is een opdrachtvoorstel aan een mogelijke klant. Vaak heb je al contact gehad met een opdrachtgever en is er mondeling al het een en ander besproken. Om de opdracht ‘’rond’’ te maken, stuur je als opdrachtnemer een offerte. Hierin beschrijf je welke diensten je kunt leveren, voor hoeveel uren dit is en voor welke prijs. Dit voorstel stuur je naar de opdrachtgever en deze kan het voorstel dan honoreren of afwijzen.

Om je op weg te helpen, hebben we een factuur template voor je gemaakt. Dowload ‘m hieronder!



Offerte Template - Starterkit Mooiedingenmakers

 

Wanneer je een offerte wilt opstellen, breng dan allereerst voor jezelf (en de opdrachtgever) het volgende in kaart:

  • Wat wil de opdrachtgever precies van jou? Oftewel: wat ga jij voor hen doen? Stel dit bijvoorbeeld op in een mailtje dat je naar de opdrachtgever stuurt.
  • Wat heb ik nodig voor de opdracht? Denk hierbij bijvoorbeeld na over eventuele materiaalkosten. Moet ik bepaalde materialen/tools huren of kopen?
  • Hoeveel tijd ben ik kwijt aan deze opdracht? Maak voor jezelf een planning en een indicatie van hoeveel tijd je werkzaamheden gaan innemen.

 

Tijd om je offerte op te stellen:

Beschrijf je werkzaamheden gedetailleerd. Benoem precies wat jij gaat doen voor de opdrachtgever. Neem hier ook vooral je planning en uurtarief in mee. Zo hebben beide partijen een duidelijke voorstelling van het werk, de kosten en de planning.

Er zijn een aantal wettelijke eisen voor een offerte. Verwerk de volgende elementen daarom in je voorstel:

    • Je bedrijfsgegevens
    • De gegevens van je opdrachtgever/klant
    • De datum waarop je de offerte hebt verstuurd
    • Een offertenummer: Voor een geordende administratie is het handig om je offertes te nummeren. Zo kun je gemakkelijker de offerte terugzoeken tussen al je bestanden. In officiële stramienen is een offertenummer een samenvoeging van het jaartal en een nummer, bijvoorbeeld: 2022-001, 2022-002 etc.
    • Een samenvatting van je werkzaamheden
    • Je uurtarief of klusprijs: discussies over geld zijn nooit fijn. Wees dus vooral duidelijk over je uurtarief of de prijs van de klus. Denk hier eens over na:-  Is de prijs exclusief of inclusief BTW?-  Factureer je eenmalig? Maandelijks? Of met een andere termijn?-  Wat kost eventueel meerwerk?-  Breng je extra kosten in rekening, bijvoorbeeld voor reistijd/reiskosten?-  Werk je op basis van een voorschot? Zo ja, hoeveel is dit dan?
    • De planning: neem dit vooral mee! Zo voorkom je eventuele discussies over te late levering. Met een duidelijke planning weet de opdrachtgever precies wat hij/zij kan verwachten en wanneer. Het is ook voor jezelf een fijne indicatie, zo weet jij namelijk hoeveel tijd je kwijt bent aan de klus!
    • Een verwijzing naar je algemene voorwaarden: maak dit op tijd een onderdeel van je relatie met je opdrachtgever. Je wilt als opdrachtnemer ook gewoon gedekt zijn, dus het meesturen van je algemene voorwaarden met een offerte is altijd goed om te doen.
    • De geldigheidsduur van de offerte: Het is verstandig om een datum en een geldigheidsduur van je aanbod te noteren op de offerte. De datum is allereerst handig omdat jij zo precies weet wanneer jij de offerte hebt verstuurd. Mega chill voor je administratie! Daarnaast is het hanteren van een geldigheidsduur een goed iets om te doen. Hiermee geef je aan hoe lang jouw aanbod aan de klant geldig is. Voorbeeld: je stuurt een klant een offerte zonder een geldigheidsduur. Je aanbod wordt niet gehonoreerd door de opdrachtgever; je hoort niets meer van hem/haar. In de tussentijd maak jij als ondernemer stappen en besluit je je uurtarief omhoog te gooien en breng je een verandering aan in je diensten. Na zes maanden, waarin je je uurtarief hebt verhoogd, besluit de opdrachtgever om jou tóch in te schakelen voor de opdracht. De klant gebruikt de offerte die je al had gestuurd, inclusief je lagere uurtarief. In principe is die offerte nog altijd geldig, omdat er geen geldigheidsduur op stond. Door een geldigheidsduur aan te geven op je offerte, voorkom je dat je onnodig geld misloopt wanneer jij als ondernemer stappen aan het maken bent! Het is een kleine moeite, en het dekt jou als ondernemer.

Belangrijke tip: zorg dat je schriftelijk bewijs hebt als de opdrachtgever instemt met je voorstel. Een offerte is vaak, wanneer deze is gehonoreerd, ook gelijk al de opdrachtovereenkomst. Wanneer je deze schriftelijke toezegging hebt, sta je als ondernemer sterker wanneer er eventuele problemen zich voordoen. Niemand houdt van problemen, dus zorg altijd voor die schriftelijke toezegging!

TERUG NAAR DE TIJDLIJN