
TOM wordt hét platform voor young professionals in de noordelijke cultuursector
Gepost op 26-03-2025Terwijl creatieve makers op het podium of achter de camera vaak zichtbaar zijn, zijn het de ondersteunende makers – projectleiders, productieleiders, cultuurmarketeers – die achter de schermen alles mogelijk maken. In het noorden is er een tekort aan young professionals die deze belangrijke rollen vervullen. Projecten komen hierdoor soms moeizaam van de grond, of missen de benodigde slagkracht. Voor young professionals die zich willen ontwikkelen in hun vakgebied, blijkt het aanbod versnipperd, onoverzichtelijk of simpelweg onbereikbaar.
Mooiedingenmakers sloeg de handen ineen met freelance projectleider Sita Rawie en marketeer Bente Hout. Onze gezamenlijke ervaring in de cultuursector leidde tot de oprichting van TOM: hét platform voor young professionals en makers in de noordelijke cultuursector.
Onderzoek
Met steun van We the North deden we onderzoek naar de positie van young professionals in ondersteunende functies. Het onderzoek bestond uit deskresearch, een enquête onder ruim 100 respondenten en diepte-interviews.
Wat er uit het onderzoek kwam:
- Opdrachtgevers ervaren een tekort aan jonge professionals met voldoende ervaring en vaardigheden in projectleiding, marketing en productie.
- Young professionals geven aan wél te willen groeien, maar weten vaak niet waar ze terechtkunnen.
- Het bestaande ontwikkelaanbod is fragmentarisch en weinig structureel. Veel trajecten zijn gericht op makers (niet ondersteuners), hebben een lokale focus of worden maar eens per drie jaar aangeboden.
- Er is een sterke behoefte aan mentoring, netwerk, praktijkervaring en zicht op concrete ontwikkelroutes.
- Ook mentale gezondheid werd opvallend vaak genoemd als belangrijk aandachtspunt binnen leertrajecten.
Cool! En nu?
De onderzoeksresultaten bevestigen onze overtuiging: het is tijd voor een platform dat aansluit bij de praktijk. Binnenkort lanceren we een website met een actueel overzicht van leertrajecten, workshops en andere ontwikkelmogelijkheden. Voor iedereen die wil groeien in zijn vak, van beginnend producent tot junior marketeer.
Bij het platform hoort straks ook de Gids – een echt persoon! – die klaarstaat om young professionals en makers te begeleiden. Denk aan hulp bij het vinden van leertrajecten, financieringsopties of het leggen van relevante contacten in de regio. De Gids helpt je oriënteren en navigeren.
Wil je samenwerken, ontwikkelmogelijkheden aandragen of iets anders? Let us know via TOM@demakersstichting.nl
Leertrajecten
Naast het overzicht van bestaande trajecten, ontwikkelen we in de toekomst ook eigen leertrajecten. Zo vullen we de gaten op die we zien in het huidige aanbod. Later dit jaar starten we met de eerste twee leertrajecten, voor cultuurmarketeers en projectleiders. Als deelnemer werk je aan je eigen praktijk, leer je van ervaren mensen uit het veld en doe je dat samen met een kleine groep andere young professionals. In onze trajecten is ook aandacht voor mentale weerbaarheid – want groeien in je vak betekent óók weten wat je waard bent en je grenzen durven aangeven.
Op de hoogte blijven van TOM? Als je lid bent dan hoor je er vanzelf meer over. Geen lid, wel op de hoogte blijven? Schrijf je in voor deze nieuwsbrief!
TOM is het eerste project van De Makersstichting. Die is nieuw hier, voor de makers.
Meedenken? Ja, graag!
Samen komen we verder. Jouw input als maker is daarom belangrijk. Dus ben je geïnteresseerd in de doorontwikkelingsmogelijkheden voor young professionals, met in het bijzonder de projectleiders, marketeers en producenten en wil je jouw ideeën delen tijdens de sessie? Klik dan hier om je op te geven!